7 stycznia 2020 r. starosta Elżbieta Sadowska wraz z wicestarostą Ryszardem Domańskim przy kontrasygnacie skarbnik Iwony Odrobińskiej podpisali umowę o dofinansowanie 15 tras komunikacji autobusowej w powiecie sokołowskim. Wnioski do wojewody złożono w sierpniu ubiegłego roku. Nierentowne kursy mają być dotowane z funduszu rozwoju przewozów autobusowych.
Według kalkulacji PKS „Sokołów” koszt rozliczenia jednego wozokilometra wynosi 3,78 zł (netto), z kolei szacunkowy przychód na każdej z tych linii to 2,63 zł (netto). Powstały deficyt zgodnie z umową pokryje budżet państwa – 1 zł, oraz 15 groszy – samorząd powiatowy.
Podpisana przez Powiat umowa o rządowe dofinansowanie opiewa na kwotę 517.755 zł (szacunkowa ilość kilometrów do rozliczenia 517.755 km), dodatkowo 77.663 zł dołoży powiat. Łączna dotacja dla PKS „Sokołów” stanowi sumę dopłaty i wkładu własnego w kwocie 595.418 zł.
Dofinansowaniem objęto 15 linii komunikacyjnych (w tym 8 dotychczasowych i 7 nowych):
Sokołów P. – Jabłonna L. – Gródek;
Sokołów P. – Przywózki – Bielany – Sokołów P.;
Sokołów P. – Sterdyń – Przewóz Nurski – Rytele;
Sokołów P. – Nowa Wieś – Wólka Miedzeszyńska;
Sokołów P. – Przywózki – Wiechetki Małe – Dmochy;
Sokołów P. – Ostrówek – Wyrozęby – Skrzeszew;
Sokołów P. – Sawice – Czaple Andrelewicze;
Sokołów P. – Skibniew – Kosów L.;
Sokołów P. – Skibniew - Sokołów P.;
Sokołów P. – Wyrozęby – Skrzeszew;
Sokołów P. – Sabnie – Sterdyń;
Sokołów P. – Kosów L. – Ceranów – Bojary;
Sokołów P. – Sterdyń – Białobrzegi - Sokołów P.;
Sokołów P. – Sterdyń – Ratyniec;
Sokołów P. – Jabłonna L. – Nowomodna - Sokołów P.
Kursy były nierentowne, bo korzystała z nich niewielka liczba pasażerów. Czy dzięki dotacjom to się zmieni? Od kilkunastu lat na lokalnym rynku działają przewoźnicy prywatni, którzy są bardziej konkurencyjni od komunikacji państwowej. Wykonują więcej kursów i elastyczniej dopasowują się do trasy połączeń. Tak jest na trasie do Jabłonny Lackiej, Sterdyni, czy Kosowa Lackiego. Z jednej strony każde zaoferowane dla PKS pieniądze są korzystną inwestycją. Z drugiej wiele osób przyzwyczaiło się do samochodów i system dotacji nie spowoduje, że nagle przesiądą się do autobusów, które wciąż będą woziły powietrze.
W komunikacie na stronie powiatu sokołowskiego czytamy:
- Przyczyni się to do zaspokojenia potrzeb lokalnej społeczności w zakresie transportu zbiorowego i da możliwość swobodnego przemieszczania się pomiędzy miejscowościami naszego powiatu nawet w dni świąteczne i wolne od pracy oraz w dniach, w których inni przewoźnicy nie oferują swoich usług. Jest to bardzo ważne szczególnie dla tych osób, które z różnych względów nie posiadają lub nie są w stanie korzystać z własnego środka transportu.
Ewelina Wolska