„Podatek śmieciowy” uchwalony
Od lipca gminy mają obowiązek objąć wszystkich mieszkańców miasta systemem gospodarowania odpadami komunalnymi. Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku nakłada na gminy obowiązek odbierania odpadów komunalnych zbieranych selektywnie. Opłata obejmuje odebranie wszystkich odpadów produkowanych przez mieszkańców zamieszkanych na danej nieruchomości.
Po dyskusji, która przeciągnęła się do kilku godzin radni przyjęli pakiet uchwał związanych ze opłatami i odbiorem odpadów komunalnych. Wiadomo, że odpady odbierać będzie firma wyłoniona w drodze przetargu. Ważną informacją dla mieszkańców jest to, że przy selektywnym gromadzeniu odpadów będą stosować pojemniki w sześciu kolorach: niebieski (na makulaturę i tekstylia), żółty (tworzywa sztuczne, metale), zielony (odpady do biodegradacji), biały (szkło), brązowy (na popiół) i czarny (z przeznaczeniem na odpady zmieszane). Ustalono funkcjonowanie trzech Punktów Selektywnego Gromadzenia Odpadów Komunalnych.
Przed przyjęciem uchwał dotyczących nowego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi przeprowadzone zostały konsultacje z mieszkańcami miasta, którzy wnieśli swoje uwagi i wnioski. Z projektem uchwały zapoznał się również Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny.
Ostatecznie radni zdecydowali, że opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi wyniesie 9 zł miesięcznie za każdą osobę zamieszkującą na danej nieruchomości. Jeżeli odpady nie są zbierane i odbierane w sposób selektywny opłata ta wynosić będzie 18 zł miesięcznie od osoby. Wydaje się, że opłata według ilości mieszkańców jest najbardziej korzystna. Pewnym mankamentem może być fakt, że ilość odpadów wytwarzanych w poszczególnych gospodarstwach jest uzależniona wieku, miejsca zamieszkania, stylu życia, wysokości dochodów i innych czynników. Jak wyliczono koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami to 2.133.994,58 zł rocznie. Opłata od właścicieli nieruchomości uiszczana będzie z góry, raz na kwartał, w następujących terminach do 28 lutego, do 31 maja, do 31 sierpnia i do 30 listopada danego roku. Radni uchwalili również wzór deklaracji, które właściciele nieruchomości zobowiązani będą złożyć do burmistrza miasta. Pierwsza taka deklaracja złożona zostanie do 28 lutego br. Podczas tej samej sesji radni miejscy przyjęli również budżet miasta na 2013 rok. Jeden głos był wstrzymujący. Sokołowscy radni zdecydowali także o przyjęciu Miejskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Miejskiego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na 2013 rok.
LK
« wróć | komentarze [0]
Dodaj komentarz
Komentarze do tego wpisu
Nie utworzono jeszcze komentarzy dla tego wpisu