"Mały Ogród Wielkich Możliwości"
Ogród przeznaczony jest do celów poznawczych, terapeutycznych, edukacyjnych, rehebilitacyjnych, a także rekreacyjnych. Ma charakter multisensoryczny, czyli prezentacja obiektów i roślin odbierana w nim będzie wszystkimi zmysłami: wzrokiem, zapachem, słuchem, dotykiem, a nawet smakiem.
"Mały Ogród Wielkich Możliwości" składa się z kilku części. Główną z nich jest przestrzeń przeznaczona do hortiterapi, czyli ogrodolecznictwa. Zajęcia w niej prowadzone będą miały dwojaki charakter: czynny oraz bierny. Czynna hortiterapia polegać będzie na wykonywaniu prac ogrodniczych, czyli uprawie i pielęgnacji roślin m.in. sadzeniu, podlewaniu oraz pieleniu. Ogrodoterapia o charakterze biernym polegać będzie na obserwacji roślin, poznawaniu ich nazw i gatunków, a także odpoczynku na świeżym powietrzu w otoczeniu drzew i kwiatów.
Na terenie obiektu znajduje się także ogród form geometrycznych "Zielony labirynt", pozwalający poznawać za pomocą dotyku różne kształty i faktury przedmiotów. Dużą atrakcją dla dzieci będą ścieżki "bosych stóp", które umożliwią stąpanie gołymi stopami po zróżnicowanej powierzchni. Taka forma aktywności angażuje i wyostrza zmysł dotyku, a także umożliwia bezpośredni kontakt z naturą. W centrum ogrodu znajduje się wiata wyposażona w ławki i stoły. Miejsce służyć będzie do prowadzenia zajęć na świeżym powietrzu. Ponadto na terenie obiektu zainstalowane zostały liczne tablice edukacyjne i pomoce dydaktyczne, a także wyznaczona jest przestrzeń do zabaw i gier terenowych.
Całkowity koszt przedsięwzięcia to 214.319,74 zł. Część kosztów została pokryta dzięki dotacji z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie. Dotacja wynosiła 143.839,38 zł.
Udowodniono, że zieleń wpływa pozytywnie na samopoczucie osób w różnym wieku. Przebywanie wśród roślin uspokaja, pomaga się wyciszyć i odzyskać siły. Pozwala to obniżyć poziom pobudzenia i stresu, co korzystnie wpływa na stan emocjonalny i umysłowy. Zajęcia w ogrodzie poprawiają koncentrację, koordynację wzrokowo-ruchową, zwiększają siłę mięśni, rozwijają kreatywność i wyobraźnię. Praca zespołowa przy uprawie roślin ma na celu uczenie współpracy oraz integrację dzieci i młodzieży.
Katarzyna Dybowska / FOT. Starostwo Powiatowe
« wróć | komentarze [0]
Dodaj komentarz
Komentarze do tego wpisu
Nie utworzono jeszcze komentarzy dla tego wpisu