Autyzm – zaburzenie, które można zrozumieć
19 maja w Publicznej Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Sokołowie Podlaskim odbył się dzień otwarty, który w całości poświęcony był tematyce autyzmu. O problemie z diagnozą i samej chorobie opowiadają pracownice poradni pani Olga Bielarska i Urszula Kurowicka.
J.F: Czym właściwie jest autyzm? Czy przebieg tego zaburzenia zawsze jest taki sam?
O.B: Autyzm dziecięcy należy do całościowych zaburzeń rozwoju, co oznacza, że ma on rozległy charakter i dotyka wszystkich sfer funkcjonowania dziecka, u jego podłoża leżą nieprawidłowości w pracy mózgu.
U.K: Mówi się, że nie ma dwojga takich samych dzieci z autyzmem. Jedne radzą sobie lepiej, dużo mówią czy interesują się innymi ludźmi z otoczenia. Natomiast inne są bierne, nie mówią i unikają ludzi. To, co je łączy to fakt, że zaburzenie pojawia się przed 3 rokiem życia.
J.F: Jakie są charakterystyczne objawy tego zaburzenia?
U.K: Dzieci autystyczne mają zaburzenia w trzech głównych obszarach: porozumiewaniu się, kontaktach społecznych oraz w zachowaniu. Mowa u dziecka może być opóźniona lub można zaobserwować jej brak, co jest połączone także z tym, że nie stara się ono w żaden inny sposób zakomunikować swoich potrzeb. Nie wskazuje paluszkiem na przedmioty, które zwracają jego uwagę, nie odpowiada na słowa kierowane do niego.
O.B: Sposobem komunikacji mogą być krzyki, agresja skierowana na innych lub na samego siebie. Jeśli mowa się pojawi to u dziecka mogą występować echolalie czyli powtarzanie całych zwrotów po kimś innym czy tekstów z telewizji, może pojawić się też tzw. własny język. Problemy w komunikacji bywają bardzo różnorakie, wiele osób z autyzmem z powodzeniem mówi, czyta i pisze, zatem warto pamiętać, że każde dziecko rozwija się w sposób niepowtarzalny.
J.F: A jak zachowuje się dziecko w stosunku do innych osób?
U.K: Dziecko może mieć trudności z nawiązywaniem kontaktu wzrokowego, fizycznego i emocjonalnego. Oznacza to, że nie wykazuje oznak emocjonalnego przywiązania i nie różnicuje swojego zachowania w stosunku do znajomych i obcych osób. Dzieci nie są zainteresowane kontaktami, nie biorą udziału we wspólnej zabawie, bawią się jakby obok.
O.B: Dzieci z autyzmem przejawiają nietypowe reakcje. Pojawiają się powtarzające i stereotypowe zainteresowania przedmiotami czy aktywnościami. Mają własne schematy wedle których funkcjonują, bywa że nieodpowiednio wykorzystywane są zabawki. Dzieci lubią porządek, układają przedmioty według swojej logiki. Kiwanie się czy kołysanie, kręcenie się w miejscu, podskakiwanie stają się ulubionymi aktywnościami.
J.F: Czy da się zwalczyć te zaburzenia? Jak sokołowska poradnia może pomóc takiemu dziecku i jego rodzinie?
O.B: Autyzmu nie da się wyleczyć, ale dzięki wczesnej diagnozie i terapii można poprawić poziom funkcjonowania dziecka, przyczyniając się tym samym do poprawy jakości życia jego i jego rodziny. Proces diagnostyczny opiera się o wywiad z rodzicami, oraz obserwację.
U.K: Nasza poradnia oferuje pomoc dla dzieci z autyzmem i ich rodzin. Prowadzimy działalność diagnostyczną, w ramach której proponuje przeprowadzenie wstępnej diagnozy objawowej autyzmu, a także diagnozy funkcjonalnej, pozwalającej określić poziom rozwoju dziecka w określonych sferach. Istnieje także możliwość określenia poziomu edukacyjnego dziecka. Dodatkowo prowadzona jest indywidualna terapia dla dzieci. W naszej placówce można uzyskać wszelkie informacje na temat autyzmu. W najbliższym czasie powstanie grupa wsparcia dla rodziców, a także w ramach działań profilaktycznych przeprowadzone będą badania przesiewowe, celem wykrycia wczesnych nieprawidłowości rozwoju.
J.F: Bardzo dziękuję za rozmowę. Dobrze wiedzieć, że w naszym mieście jest grupa osób, które służą pomocą i dobrą radą nawet w tak trudnym przypadku jakim jest autyzm.
« wróć | komentarze [0]
Dodaj komentarz
Komentarze do tego wpisu
Nie utworzono jeszcze komentarzy dla tego wpisu